Farvandet vest på

A-farvandet er mod vest afgrænset  af kompasbøjen efter Egholm (østafmærkning). På denne side kan du læse om, hvad du skal være opmærksom på undervejs.

Egholmfærgen og friluftsbadet

Pas på Egholm færgen – vi skal vige for den og give den plads. Hvis man har godt syn kan man på relativ lang afstand se om bommene er oppe eller nede. Er de oppe er det sikkert at passere. Vi skal holde mindst 30m afstand til færgelejet.

Vær også opmærksom på vinterbaderne fra vinterbadeklubben Isbjørnen! De kan være meget svære at se når de ligger i vandet, så ro derfor nord om området fra badebroen til den gule bøje.

Nordens Kaj

Umiddelbart efter Nordens Kaj bør man krydse sejlrenden i retning mod første røde kost. Grunden til det er, at hvis man følger den sydlige kyst videre fra Nordens kaj, så rammer man nogle beton klodser umiddelbart efter rensnings anlæggets sydvestlige hegn er passeret.

Videre ud i B-farvandet

På vej til Gjøl kan man enten følge sejlrenden rundt nord om dynen, eller man kan tage smutvejen gennem det lille løb syd om dynen.

Der er meget lavt uden for det lille løb, så sørg for at I ved hvad der skal pejles efter, hvis I bliver B-styrmænd!
(Selvom det er fristende, så er det forbudt at ro ind til Fruens holm!)

Gjøl Havn

Indsejlingen til Gjøl havn ligger på en måde så man typisk har strømmen fra siden når man skal ind og ud af havnen.

Desuden skal man gennem et smalt skarpt sving for at komme ind i selve havnen og der ligger store sten på lur, hvis man ikke får drejet i tide!

Lad derfor være at tage til Gjøl, hvis det blæser kraftigt fra vest.