Farvandet øst på

A-farvandet er mod øst afgrænset af kompasafmærkningen (nordafmærkning) efter Rørdal, og B-farvandet af Hesteskoen. På denne side kan du læse om, hvad du skal være opmærksom på undervejs.

Broerne

Ro aldrig under de inderste brofag da der tit ligger cykler, indkøbsvogne og lignende som vi kan støde på.

Undgå også at ligge i sejlrenden, hvor vi er i vejen for de andre trafikanter på vandet. For robåde er det ulovligt at passere broen under det brofag der kan åbnes! Bemærk også at der kan være ekstra stærk strøm mellem bropillerne.

Efter Limfjordsbroen så vær også opmærksom på fiskerne på kajen. De kan kaste meget langt med deres snøre. Et bly-lod med tilhørende krog kan godt udrette skade. hvis den får fat i roerens tøj, finger eller øje.

Inden tunnellen

Vær opmærksom på det lave vand mellem betonkajen og motorvejstunnellen på nordsiden: Der ligger adskillige store sten lige i vandkanten.

Kulkranerne

Vær opmærksom på store skibe der lægger til og fra kulkajen ved Aalborg Portland.

Bemærk den meget smalle rende ind til den lille lystbådehavn overfor Aalborg Portland (den er svær at følge i kraftig strøm).

Videre ud i B-farvandet

Når du runder Hesteskoen, så er der meget lavvande ind mod Aalborg-siden. Sørg for at komme langt nok nord om det lave område på vej til Hesteskoen (man skal næsten helt ud til bøjerne der markerer sejlrenden).