Beskidt og hårdt fysisk arbejde

Svejserøg, infernalsk støj, støvet, beskidt og hårdt fysisk arbejde var hverdagskost ikke blot på værftet, men også på andre store og små Aalborg-virksomheder. Lukket inde hele dagen i mørke rum med en arbejdsuge på 48 timer og derfor måtte en aftentur på fjorden være en ren lise for sjælen og kroppen.

Tilknytning til fjorden

Harry Ellerman, der var klubbens første formand og maskinarbejder på værftet, fortalte i et interview i robladet “Sæt i” ved 5 års fødselsdagen: “Vi var nogle stykker, der i mange år havde haft tilknytning til fjorden gennem vores arbejde på værftet, og vi havde et ønske om at dyrke rosport. Vi mente at de former hvorunder rosporten dyrkedes, ikke var demokratisk nok med lige muligheder for alle, fordi kontingenterne var for kostbare for lærlinge og for folk med rod i arbejderklassen”.

Medlemskab af Aalborg Roklub skulle anbefales af 3 medlemmer og Aalborg Roklub havde ikke mange arbejder medlemmer. Et af klubbens mål blev derfor formuleret som lige adgang for alle til at dyrke den bedste og den sundeste sport.

Roklubben Ægir blev grundlagt en junisommeraften 1942 på restaurant Bodega under mottoet “Tag fat i åren og vær med”. Til stiftelsesmødet var der 23 interesserede og en måneds tid senere kom 48 til det første medlemsmøde. Da man skrev december 1942 havde klubben 46 kvindelige og 115 mandlige aktive medlemmer.

Roklubben Ægir hed oprindeligt slet ikke Ægir, men blev stiftet under navnet ARK – Arbejdernes Roklub Aalborg. Roklubben fik først sit nuværende navn – Roklubben Ægir – på generalforsamlingen 24. oktober 1955.

Ægir i dag

I dag er Roklubben Ægir blandt de største i Nordjylland med aktiviteter for både unge og ældre; roeren der ønsker at ro stærkt og roeren der mest er til hygge og ostemadder.

Jubilæumsbog

I anledning af Ægirs 75 års jubilæum er der lavet en jubilæumsbog, som kan erhverves for kr. 125. Kontakt bestyrelsen herom – eller brug kontakt formularen.

Roklubben Ægir