Andres erfaringer – om Roskole

Roskole 1 – 2017

Claus fra robladet var på feltarbejde i forbindelse med roskole 1. Og det i mere end én forstand: dels som tovholder for roskole 1, men også som udsendt journalist for robladet.

Lars fortæller her, om sine oplevelser på årets første roskole:

C: Lars, du har været deltager her på roskole 1. Hvordan kom du på den idé, at deltage på roskole her i Ægir?

L: Jeg ville gerne ud at lave noget “socialt”. Det primære for mig er, at kunne deltage i og bidrage med noget – og samtidig kunne “bruge mig selv”. Spændende aktiviteter, gode ture på fjorde og  mulighed for bare møde op, hvis det er det, jeg har lyst til.

C: Laver du andre sportsaktiviteter i din fritid?

L: Ja, jeg cykler på landevej. Jeg har også en mountainbike, men den hænger i på en krog i skuret – det er blevet lidt for farligt… Jeg tænkte, at hvis jeg lander på vandet, så lander jeg blødt!

Så er jeg også instruktør i Fitness – underviser i “bodybike”. Men det giver ikke så meget socialt, så det er nu sat på standby

C: Hvad tænkte du, da du for første gang trådte ind ad døren her i Ægir?

L: Jeg tænkte “yes”, nu sker det – det har jeg ventet på siden, jeg meldte mig til roskole for 3-4 uger siden.

C: Og nu er du så næsten igennem dag 2 her på roskolen – hvordan var det så? Var det nemt nok at gå til – og var der styr på det?

L: Der var helt styr på det – hvad skal vi og hvor skal vi hen – alting var bare “klap, klap, klap”. Vi blev dirigeret rundt og alle kom ud at ro med nogle forskellige.

C: Så var der også frokosten, som blev serveret af de frivillige i roklubben – hvordan var det?

L: Det var skønt, at jeg slap for madlavningen  – jeg står nemlig for kantinedriften på mit arbejde. På ren frivillig basis, så vi gutter får noget ordentlig at spise. Vi har ikke så gode forhold, vi bor nemlig i en skurvogn. Men der er en kogeplade og en mikroovn, så kan man lige klare det mest fornødne.

C: Var du træt, da du kom hjem i går (lørdag)?

L: Hvis jeg skal være ærlig, så var jeg faktisk ikke. I hvert fald ikke sådan “slidt træt”. Det var mere fordi, at det havde været en lang dag. Men bestemt en god fornemmelse i kroppen.

C: Og hvordan har det så været i dag – her på dag 2

L: Der er selvfølgelig mange ting, som vi skal have styr på som “ny” – med årene i vandet og over vandet. Når man koncentrere sig om én ting, så glemmer man pludselig en anden. Men det kommer – det kan jeg mærke fra i går til i dag – det begynder at fungere meget bedre.

C: Lige om lidt skal du ud at ro din sidste tur her på roskolen. Kommer du til at fortsætte som medlem i Ægir?

L: Ja, det gør jeg bestemt. Jeg tror også, at jeg er en af dem, der kommer til at stå hernede og hoppe lidt for at komme ud at ro. Jeg har en idé om, at det her bliver bare rigtig godt. Jeg har en god fornemmelse af, at jeg har fundet en “rette hylde” her!

Claus fangede også Anders – lige midt i bådvasken, søndag eftermiddag.  Han er på roskole sammen med sin kammerat. Her er Anders’ input fra weekenden:

C: Hvordan kom du på den ide, at du skulle til at ro i Ægir?

A: Jeg kender et par stykker, der ror. De lokket i den rigtig retning, og vi har talt om det længe. Meningen var egentlig, at jeg ville have været med sidst år, men da var vi desværre lidt for sent ude.

C: Så du har simpelthen ventet et helt år med at komme i gang med at ro.

A: Ja! Jeg cykler og svømmer også sammen  med mine kammerater, så roning er et supplement til det.

C: Hvad tænkte du, da du første gang mødte op i Ægir?

A: Jeg havde ikke nogen specielle forventninger, men havde hørt at det godt kunne være lidt hårdt, og man var godt træt efter sådan en weekend. Jeg er gået til det med åben sind. Læringskurven har været opadgående – meget stejlt. Det havde jeg ikke forventet – at det at kunne “rulle rundt med åren” kom så hurtigt ind under huden.

C: Og hvad så med trætheden – meldte den sig – eller er du allerede i så god form, at det egentlig ikke var så galt?

A: Jeg er i rimelig god form bl.a. også fordi jeg cykler så meget. Så benene har haft det ok.

C: Nu lakker roskolen mod enden. Hvad er din samlede oplevelse?

A: Det har været super fint. I har sørget godt for os og man har følt sig tilpas.

C: Kommer du til at melde dig ind i roklubben?

A: Jeg har allerede meldt mig ind. De første 4 frigivelsesture i planlagt!